Dane Kontaktowe

Car-Man S.C. ul.Tałdykina 3 85-791 Bydgoszcz tel.52 360 72 35 tel.kom 667-66...

[więcej]

Oleje

 

Zapoznaj się z aktualnymi promocjami na oleje !!!

  

Olej silnikowy - czynnik smarujący w silnikach spalinowych. Podstawowymi składnikami olei silnikowych są frakcje destylacji  ropy naftowej wrzące w temperaturze 350°C - 500°C lub syntetyczne ich odpowiedniki.

Oleje silnikowe posiadają szereg dodatków polepszających ich właściwości:

  • dodatki przeciwkorozyjne - w celu zmniejszenia korozyjnego wpływu oleju na elementy silnika
  • dodatki przeciwutleniające - w celu spowolnienia procesu starzenia się oleju
  • dodatki obniżające temperaturę krzepnięcia
  • dodatki powiększające smarność
  • dodatki obniżające temperaturę pienienia się oleju

Klasyfikacje olejów

Aby umożliwić porównywanie między sobą różnych olejów silnikowych, zostały opracowane systemy ich klasyfikacji. Klasyfikacje ulegają ciągłym modyfikacjom, wraz z pojawianiem się nowych rozwiązań w budowie silników oraz nowych technologii.

Można wyróżnić następujące klasyfikacje:

  • Klasyfikacje lepkościowe dla olejów silnikowych:
    • Klasyfikacja SAE (Society of Automotive Engineers)
  • Klasyfikacje jakościowe dla olejów silnikowych
    • klasyfikacja według ACEA -klasyfikacja europejska
    • klasyfikacja według API - cywilna klasyfikacja amerykańska
    • klasyfikacje według producentów silników, np. Mercedes Benz (MB), Volkswagen (VW), Volvo, MAN, Ford itp..

Klasyfikacja lepkościowa olejów silnikowych

Na opakowaniu każdego oleju silnikowego można znaleźć oznaczenie lepkości według SAE (Society of Automotive Engineers). Klasyfikacja SAE dzieli oleje na podstawie parametrów użytkowych. SAE wyróżnia 11 klas lepkości:

  • 6 klas zimowych oznaczonych liczbą i literą W: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W, 25W,
  • 5 klas letnich: 20, 30, 40, 50, 60.

Klasy zimowe ustalone są według następujących czynników:

  • maksymalna lepkość, jaką osiągnąć może olej w danej minusowej temperaturze
  • graniczna temperatura pompowalności
  • minimalna lepkość w temperaturze 100 °C

Klasy letnie natomiast wg.:

  • minimalna lepkość w temperaturze 100 °C
  • maksymalna lepkość w temperaturze 100°C
  • minimalna lepkość w temperaturze 150°C i obciążeniu ścinającym równym 106/sec (HTHS)

W przypadku olejów całorocznych muszą być spełnione kryteria dotyczące części letniej i zimowej. Symbole liczbowe nie mają żadnego związku z lepkością oleju.

cofnij

Copyright © 2010 Car Man - AutoCrew. Wszelkie prawa zastrzeżone.

projekt i wykonanie: Mediart Agencja Reklamowa Bydgoszcz

dobry warsztat samochodowy, Bydgoszcz, Fordon, niedroga naprawa wszystkich modeli i marek
Ważnna InformacjaSzanowni Państwo, w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w ramach naszego serwisu stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Jeśli nie wyrażają Państwo zgody, uprzejmie prosimy o dokonanie stosownych zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej.
[x] zamknij
zamknij i nie pokazuj tego komunikatu ponownie [x]